Tijdsbesteding

Lesrooster

2 perioden van 10 lesweken
16 lesuren gemiddeld per week
Maandag, dinsdag en donderdag tussen 9u en 16u
Woensdag van 9u tot 12u en van 12u30 tot 14u
Vrij op woensdagnamiddag en vrijdag
Maandelijkse mededeling van lessen, uren, 
lokalen en activiteiten

Eerste semester

De basisprincipes van management, communicatie en economie in de nationale en internationale sportcontext worden aangereikt:

Sport in de wereld
Geopolitiek van sport
Sport en marketingcommunicatie
Sport en communicatiemanagement
Sport en management
Sport en recht
Sport en visueel management
Sport en economie

Tweede semester

Verdere uitdieping van de basisvakken vanuit de specifieke invalshoek 'sportmanagement'. De theoretische onderbouw vullen we aan met actuele casestudies en praktische toepassingen.

De parate kennis van Engels en Frans frissen we op. Optioneel kan je ook je Spaans bijspijkeren.

Zo bereiden PG SPORT'ers zich optimaal voor op hun loopbaan en hun nakende sollicitatiegesprekken in een meertalige sportbusinessomgeving.

Wie is Jos Verschueren, de programma-directeur?

  • CV

    Jos (Mechelen, °1964) is Director Sports Management at Vrije Universiteit Brussel (VUB)(Belgium), Faculty of Physical Education&Physiotherapy, Department of Movement & Sports Sciences (MOSS) and Founder of the Sport Management Knowledge Center at the same university.

    He has over 20 years of consulting and academic business experience in sports marketing and communication, sports partnership branding, sports business and management.

    A Dutch/Flemish native-speaker, he is fluent in French, English, Spanish and German. 
    He is also Founder of IFBI, the university's International Football Business Institute focusing on the business and management of the football industry and organizing the International Postgraduate Course in Football Business for students from all over the world with a bachelor or master's degree who want to specialize in the football industry.

    Hoe Jos contacteren?

  • CV

    Back in 1995 he started Com Together – Sports & Communication (in Lennik near Brussels) as a spin-off of his academic activities. He serves a broad range of clients in developing corporate sports partnership strategies (e.g. Siemens, Corelio-now Mediahuis), forging cross-brands sports alliances (e.g. Belgian Olympic and Interfederal Committee) and enhancing performance through sports partnership effectiveness (e.g. National Lottery, Brussels Capital Region). He is a regular media spokesman on sports industry matters and has participated to sports marketing and media conferences around the world.
    He holds university degrees ‘cum laude’ & ‘summa cum laude’ from KU Leuven-Campus Brussels (Master in Modern Languages, English, Spanish, Dutch), from Université Libre de Bruxelles (ULB)-Solvay Brussels School of Economics and Management (Executive Master in Marketing and Advertising), from Rijksuniversiteit Groningen (RUG)-The Netherlands (Executive Master in Sports Management) and from Université de Lausanne (UNIL)-Switzerland (Diploma in Sociology, Politics and Management of Sport). 

    Hoe Jos contacteren?

Docenten en gastsprekers

Onze docenten en gastsprekers uit de praktijk of met onderzoeksspecialisatie in sportmanagement, zijn het best geplaatst om jullie de meest recente evoluties en tendensen in de sectoren sport, economie en communicatie bij te brengen. Gastsprekers uit ons nationaal en internationaal netwerk leggen met veel plezier en enthousiasme hun ervaringen uit en beantwoorden al uw vragen. 


5 Modules en capita selecta

1. Sport als commercieel-economisch werkterrein

Sport in de wereld. Sport in historisch perspectief - 3 SP - Gastdocenten
Sport en economie - 8 SP - Gastdocenten
Sport en marketingcommunicatie
8 SP - Marko Heijl
Geopolitiek van de sport
4 SP - Hans Vandeweghe 
Strategische sportmarketing in een digitale omgeving
3 SP - Liesa Coulleit
Sport en recht in België en in Europa
4 SP - mr. Geraldine Mattens, dr. An Vermeersch, 
dr. Stefaan Van Den Bogaert 

2. Sport en management

Sport en management
4 SP - Rudy Heylen

Sport en people management

4 SP - Rudy Heylen, (ov) Rik Snoeckx

Sport en financieel management 

3 SP - Danny Maes

3. Sport en communicatie

Sport en communicatiemanagement, media- en 
businesscommunicatie

4 SP - Christian Deglain, Bram Cops

Sport en visueel management: concepten, social media, cross media (AI, GDPR, VR, ...)

3 SP - Dirk Goossens, Sarah Van Dingenen, Frank Nicolaï

4. Sport en meertalige communicatie

Sport-Engels (Premier League, First Division)
3 SP - William Fenton, Freia Haleyt

Sport-Frans (Division d’Honneur, Première Division) - 3 SP - Katrien Lannoy

Sport-Spaans (División de Honor, Primera División) - Facultatief - Julián Chérot

5. Sport en ondernemerschap

Sport Business Project
6 SP - Kristof Ooms (Vlajo), Jos Verschueren, Thanée Herregodts

Capita selecta BESW

Introdag PG SPORT™
Sport@VUB - Dixie Vandewiele, diensthoofd Sportinfrastructuur Vrije Universiteit Brussel

Vakgroep BESW
Sport en Ontwikkeling
- Prof. dr. Marc Theeboom et al.
Sport en Kwaliteitsmanagement
- Prof. dr. Jo Van Hoecke et al.
Sport en Lifestylemanagement
- Prof. dr. Paul Wylleman et al. 
Sports Policy factors Leading to International Sporting Success (SPLISS) - Prof. dr. Veerle De Bosscher et al.

PG SPORT in de Pers

Interview met Jos Verschueren op "Sportknowhowxl.nl" over deze 'eigenwijze universitaire bovenopleiding': “Het duurt één jaar en ik noem het graag een bootcamp, omdat het enorm intensief is. Je krijgt twee keer tien weken les. In die weken draai je 18 tot 24 uur, naast de opdrachten die je thuis moet uitwerken.”

PG SPORT™ Social